mandag 13. mars 2017

Fromasjkake



Til helgen laget jeg fromasjkake til en 40-årsdag og i dag ble det rester på kollegaene, det var mandagen sin det, tenker jeg. 
Når jeg baker til ulike anledninger, er fromasjkake alltid et velkomment innslag fordi den er så frisk. Oppskriften har jeg arvet etter mamma og her er boka jeg skrev den inn i som ganske ung 😃

Bittelitt tæret av tidens tann og noen runder med kakebaking


Og som dere ser, er oppskriften slik:


  • 2 pakker gele (jeg bruker som regel bringebær)
  • 0,5 liter fløte
  • 1 rullade (med bringebærsyltetøy. Jeg er ikke så flinkis at jeg baker den selv)
  • 6 ss sukker
  • og etter gammel oppskrift - pyntes med mandariner/druer, skjønt der har jeg tatt meg store friheter de siste årene
Min favorittmaskin ved siden av kaffemaskinen

Kok opp 7 dl vann, ta kjelen av plata og rør inn geleen med det ekstra sukkeret. Rør godt ut. Sett geleen kaldt. Denne gangen satt jeg geleen i vinduskarmen. Rør jevnlig.
Dekk rundt form med plastfolie i bunnen eller avlang form med plast rundt det hele. Om jeg bruker rund form, bruker jeg doble oppskriften (26 cm form). Legg rullekake i bunnen på avlang form eller langs sidene på rund form.
Når geleen begynner å stivne litt og avkjøles, pisk kremen til den blir delvis stiv.


Når geleen er så godt som kald og begynt å bli stiv, heller du denne over i bollen med den delvis stive kremen. Pisk det hele sammen slik at det blandes og hell i formen.


Vinduskarmen er flott avkjølingssted nå før det blir varmere

Om det blir litt til overs, hell i dessertskåler til små deilige desserter ♡
Sett den ferdige røra til avkjøling i noen timer. Nå brukte jeg først vindusposten, deretter kjøleskapet.
Når kaka er ferdig stiv, vend den over på fat og trekk plasten av fra bunnen og/eller sidene.

Pynt med druer, kiwi og frukt du måtte ha for hånden. Jeg bruker legge noe krem oppå kaka og legge frukt over, samt på sidene. Jeg liker frisk overflod, men finn din stil!




Her ble det noen dessertskåler til menneskene i huset vårt også



Dette er en enkel og god kake som er en vinner på kakebordet! Du må følge med når geleen begynner å stivne og ha kremen ferdig løst pisket til da, utenom dette punktet, er det nesten umulig å gjøre noe feil her, med unntak av å sette kaken i forvarmet ovn på 210 grader. Ikke gjør det.
Til slutt må jeg fortelle om en venninne som bakte delfiakake før jul etter alle kunstens regler, helt til hun satte den i ovnen. Er det andre som har lignende historier? 😄

Baking på direkten eller andre livskokkeleringer kan du følge på snap: annesudmann.

Takk for at du leser, del gjerne, da er du en stjerne! ☺

Klem fra Anne♡

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar